Tajomstvá grafických dizajnérov: Top fonty 1. časť

002 01
“Bradatý UX jednorožec skáče ponad opitého full-time developera.” – aj takúto vetu môžete nájsť ako príklad na ukážku písma :)

Font – je čitateľný, všestranný, dokáže rozprávať príbeh? Od fontov očakávame naozaj veľa. Dokážu inšpirovať celý webový projekt, urobiť titulok úderným, vytvoriť plnohodnotné logo alebo sa stať silným nástrojom každého dizajnéra.

Chceme vám ukázať kolekciu najviac flexibilných a využiteľných typov písma, takže sme siahli po našej tajnej zbrani – tíme dizajnérov Awwwards poroty. Podelili sa s nami o najnovšie trendy v oblasti typografie a prezradili nám, ktoré sú ich “must have” fonty. Niektoré z týchto fontov sú voľne stiahnuteľné a niektoré si budete musieť zaplatiť.

Toto je prvý článok zo série “Tajomstvá grafických dizajnérov”, ktorý bude o dizajnérskych nástrojoch a radách, ktoré pre vás zostavil tím Awwwards jury (skupina medzinárodných dizajnérov a developerov zodpovedných za viacero najinovatívnejších a najzaujímavejších webových projektov súčasnosti.

Tu je výber 20 najlepších fontov podľa Awwwards Jury:

1. Helvetica Neue

002 02

Môžete kúpiť/stiahnuť TU

2. Futura

002 03

“Futura je bez debaty aj po rokoch stále konkurencieschopným fontom. Najmä vďaka svojej variabilite a stabilite kombinovanej s ostrím akcentom, ktorý mu dodáva šmrnc.”

Henry Daubrez – ‎Creative Director

Môžete kúpiť/stiahnuť TU

3. Roboto

002 04

Môžete kúpiť/stiahnuť TU

4. Proxima Nova

002 05

Môžete kúpiť/stiahnuť TU

5. Brandon Grotesque

002 06

Môžete kúpiť/stiahnuť TU

6. Open Sans

002 07

Môžete kúpiť/stiahnuť TU

7. Trade Gothic

002 08

Môžete kúpiť/stiahnuť TU

8. Montserrat

002 09

Môžete kúpiť/stiahnuť TU

9. Playfair

002 10

Môžete kúpiť/stiahnuť TU

10. Gotham

002 11

Môžete kúpiť/stiahnuť TU

11. Gibson

002 12

“Gibson je písmo, ktoré mám vždy pripravené, ak chcem dosiahnuť  geometrický a moderný vzhľad. Tento font obsahuje mnoho rezov písma, ktoré sa jednoducho používajú a prináša tak veľa typografických možností.”

Søren Bo Bastian – Art Director

Môžete kúpiť/stiahnuť TU

12. DIN

002 13

Môžete kúpiť/stiahnuť TU

13. 21 Cent

002 14

Môžete kúpiť/stiahnuť TU

14. Tungsten

002 15

Môžete kúpiť/stiahnuť TU

15. Miller Banner

002 16

Môžete kúpiť/stiahnuť TU

16. Voyager

002 17

Môžete kúpiť/stiahnuť TU

17. Courier New

002 18

Môžete kúpiť/stiahnuť TU

18. ITC Officina Sans

002 19

Môžete kúpiť/stiahnuť TU

19. ITC Officina Serif

002 20

Môžete kúpiť/stiahnuť TU

20. Freight Display

002 21

Môžete kúpiť/stiahnuť TU

zdroj: www.awwwards.com

Uložiť

Budúcnosť dizajnu loga – logo systémy

Technológia je nezastaviteľná, repertoár pri tvorbe dizajnu sa drasticky zmenil v priebehu posledných 30 rokov, ale teória a prístup k dizajnu loga sa viac-menej zachoval rovnaký. Väčšina dizajnérov (našťastie) stále využíva odskúšané a osvedčené zásady, ktoré fungujú.

Trendy prichádzajú a odchádzajú, ale s rastom predaja smartfónov pozorujeme určitý posun v prístupe k tomu, ako majú byť dnes logá navrhované. V poslednej dobe môžeme vidieť zmenu, ako dizajnéri v súčasnosti premýšľajú o dizajne a o korporátnej identite.

Téma, o ktorej chcem hovoriť je nový fenomén s názvom logo systémy, ktorý je na vzostupe vďaka možnostiam, ktoré ponúka firmám a jednotlivcom.

Takže, čo sú to logo systémy?

Historicky bolo logo vždy statickým objektom, ktoré sa raz vytvorilo a následne aplikovalo na všetky oblasti značky, a to na stálo. Rôzne časti loga mohli byť navrhnuté pre špecifické prípady, ale celková konzistencia ostávala nezmenená. Pred modernými digitálnymi technológiami boli logo a firemná identita aplikované len na reálne fyzické objekty, čo znamená, že zmena nebola jednoduchá a lacná. Táto situácia je teraz minulosťou.

Dnes je možné vďaka technológiám vidieť logá najčastejšie v podpise e-mailu, na internetových stránkach alebo na sociálnych sieťach. Keďže tieto príklady sú čisto digitálne, je ich možné meniť okamžite. Toto otvorilo novú cestu dizajnérom a obchodníkom. Vďaka logo systémom zaznamenávame jeden z najzaujímavejších vývojov firemnej značky, ktorý onedlho zasiahne naplno aj náš trh.

Solitérna statická značka, ktorá sa prejavuje ako ohraničený rámec, sa teraz môže rýchlo transformovať pre rôzne situácie. Umožňuje to značke komunikovať mimo jej vlastného mena, a tým poukázať na nové myšlienky a oblasti, ktoré sú aktuálne dôležité.

Logo systémy sú priamou evolúciou ku flexibilnému logu, ktoré sa mení v čase. Prvé flexibilné logo svojho druhu bolo navrhnuté v roku 1973 pre belgický reťazec supermarketov Priba, ktorý využíval sériu meniacich sa pozadí a textúr. MTV a Tate Modern sú taktiež pozoruhodné príklady, aj keď už novšie. V tej dobe to bolo niečo čisto experimentálne, ale predovšetkým išlo iba o kozmetickú funkciu. V súčasnosti ide tento koncept ešte o krok ďalej a vyvíja sa do cenného nástroja na komunikáciu značky s jeho publikom, a to unikátnym spôsobom.

Poďme sa pozrieť na niekoľko typických logo systémov:

01. Google Doodles

Google dvíha povedomie o historických faktoch

Google dvíha povedomie o historických faktoch.

Najznámejším príkladom pre použitie logo systému je dnes Google.

Každý deň Google nahradí svoje logo novým Google Doodle. Nová ilustrácia, animácia alebo hra má za cieľ zvýšiť povedomie o určitej téme alebo historickej udalosti každý deň v roku. Pri použití tohoto nástroja dochádza k dramatickým zmenám loga, zároveň však stále rozoznávame, že ide o logo Google.

Používaním svojho loga týmto spôsobom, Google pripomína užívateľom dôležité témy a je vnímaný ako odborník na udalosti odohrávajúce sa vo svete. Na toto mu postačuje len samotné logo bez pridania akejkoľvek ďalšej marketingovej informácie alebo obrázka na svojej domovskej stránke.

02. Logo pre Hillary Clinton

Jednoduchý dizajn, ktorý upozorní na politické odkazy

Jednoduchý dizajn, ktorý upozorní na politické témy.

Keď sa nové logo pre Hillary Clintonovú vytvorilo v roku 2015, bolo mnohými zosmiešňované pre svoju jednoduchosť. Málokto vtedy vedel, že bude fungovať ako znak, ktorý bude upozorňovať na politické témy a udalosti.

Je to logo, ktoré je možné nakresliť rýchlo a kýmkoľvek, zároveň však ponúka nekonečné možnosti komunikácie odvážnych vyhlásení. Rovnako, ako pri Googli, aj toto logo bolo menené a vzhľadom na jednoduchosť základného rámca zostávalo dostatočne rozpoznateľné.

03. Meniaca sa tvár ZocDoc

Logo ktoré môže komunikovať za pomoci emócií

Logo, ktoré môže komunikovať pomocou emócií.

Digitálne zdravotné trhovisko ZocDoc predstavilo samo seba ako veselú spoločnosť a na zákazníka pôsobí priateľsky – vyzerá ako tvár. Pridanou hodnotou je dodávanie ďalších významov produktom a službám tak, že logo zmení svoju mimiku, aby vyhovovalo danej situácii. Hoci sa logo zobrazuje odlišne naprieč všetkými komunikačnými kanálmi, vďaka jeho minimalistickej a farbami jasne určenej podobe, zostáva rozpoznateľné.

04. DC Comics

Adaptabilný dizajn, ktorý ukazuje novy charakter pod hlavným príbehom loga

Adaptabilný dizajn, ktorý spája logo s konkrétnym hrdinom.

V minulosti bola platformou komiksu tlačená podoba v papierovej väzbe, dnes sa s ním stretávame predovšetkým na veľkých obrazovkách v digitálnej podobe. DC Comics využil túto zmenu tak, že vytvoril logo systém, ktorý mu umožňuje prispôsobiť svoj znak konkrétnemu komiksovému príbehu, ktorý práve promuje. Na prvý pohľad je jasné, pre ktorého hrdinu bolo logo navrhnuté. 

Záver: Majú logo systémy budúcnosť?

Vzhľadom na množstvo času potrebného na vytvorenie všetkých variantov, nie je koncept neustále sa meniaceho loga vhodným riešením pre všetky firmy. Neustále aktualizácie a zmeny loga vyžadujú rýchle reakcie na nové situácie. Z tohoto dôvodu je tento prístup určený predovšetkým pre väčšie firmy s väčším rozpočtom. Ako už bolo povedané, logo systém je zatiaľ v plienkach a je tu veľký priestor pre experimentovanie.

Svet smartfónov, v ktorom žijeme otvoril dvere jedinečných príležitostí pre dizajnérov z celého sveta a my sa tešíme, aký bude vývoj v priebehu najbližších rokov. Veci sa ešte len začali diať, takže nastáva vzrušujúca doba pre grafických dizajnérov.

 

zdroj: www.creativebloq.com