Technológia je nezastaviteľná, repertoár pri tvorbe dizajnu sa drasticky zmenil v priebehu posledných 30 rokov, ale teória a prístup k dizajnu loga sa viac-menej zachoval rovnaký. Väčšina dizajnérov (našťastie) stále využíva odskúšané a osvedčené zásady, ktoré fungujú.
Trendy prichádzajú a odchádzajú, ale s rastom predaja smartfónov pozorujeme určitý posun v prístupe k tomu, ako majú byť dnes logá navrhované. V poslednej dobe môžeme vidieť zmenu, ako dizajnéri v súčasnosti premýšľajú o dizajne a o korporátnej identite.
Téma, o ktorej chcem hovoriť je nový fenomén s názvom logo systémy, ktorý je na vzostupe vďaka možnostiam, ktoré ponúka firmám a jednotlivcom.
Takže, čo sú to logo systémy?
Historicky bolo logo vždy statickým objektom, ktoré sa raz vytvorilo a následne aplikovalo na všetky oblasti značky, a to na stálo. Rôzne časti loga mohli byť navrhnuté pre špecifické prípady, ale celková konzistencia ostávala nezmenená. Pred modernými digitálnymi technológiami boli logo a firemná identita aplikované len na reálne fyzické objekty, čo znamená, že zmena nebola jednoduchá a lacná. Táto situácia je teraz minulosťou.
Dnes je možné vďaka technológiám vidieť logá najčastejšie v podpise e-mailu, na internetových stránkach alebo na sociálnych sieťach. Keďže tieto príklady sú čisto digitálne, je ich možné meniť okamžite. Toto otvorilo novú cestu dizajnérom a obchodníkom. Vďaka logo systémom zaznamenávame jeden z najzaujímavejších vývojov firemnej značky, ktorý onedlho zasiahne naplno aj náš trh.
Solitérna statická značka, ktorá sa prejavuje ako ohraničený rámec, sa teraz môže rýchlo transformovať pre rôzne situácie. Umožňuje to značke komunikovať mimo jej vlastného mena, a tým poukázať na nové myšlienky a oblasti, ktoré sú aktuálne dôležité.
Logo systémy sú priamou evolúciou ku flexibilnému logu, ktoré sa mení v čase. Prvé flexibilné logo svojho druhu bolo navrhnuté v roku 1973 pre belgický reťazec supermarketov Priba, ktorý využíval sériu meniacich sa pozadí a textúr. MTV a Tate Modern sú taktiež pozoruhodné príklady, aj keď už novšie. V tej dobe to bolo niečo čisto experimentálne, ale predovšetkým išlo iba o kozmetickú funkciu. V súčasnosti ide tento koncept ešte o krok ďalej a vyvíja sa do cenného nástroja na komunikáciu značky s jeho publikom, a to unikátnym spôsobom.
Poďme sa pozrieť na niekoľko typických logo systémov:
01. Google Doodles
Google dvíha povedomie o historických faktoch.
Najznámejším príkladom pre použitie logo systému je dnes Google.
Každý deň Google nahradí svoje logo novým Google Doodle. Nová ilustrácia, animácia alebo hra má za cieľ zvýšiť povedomie o určitej téme alebo historickej udalosti každý deň v roku. Pri použití tohoto nástroja dochádza k dramatickým zmenám loga, zároveň však stále rozoznávame, že ide o logo Google.
Používaním svojho loga týmto spôsobom, Google pripomína užívateľom dôležité témy a je vnímaný ako odborník na udalosti odohrávajúce sa vo svete. Na toto mu postačuje len samotné logo bez pridania akejkoľvek ďalšej marketingovej informácie alebo obrázka na svojej domovskej stránke.
02. Logo pre Hillary Clinton
Jednoduchý dizajn, ktorý upozorní na politické témy.
Keď sa nové logo pre Hillary Clintonovú vytvorilo v roku 2015, bolo mnohými zosmiešňované pre svoju jednoduchosť. Málokto vtedy vedel, že bude fungovať ako znak, ktorý bude upozorňovať na politické témy a udalosti.
Je to logo, ktoré je možné nakresliť rýchlo a kýmkoľvek, zároveň však ponúka nekonečné možnosti komunikácie odvážnych vyhlásení. Rovnako, ako pri Googli, aj toto logo bolo menené a vzhľadom na jednoduchosť základného rámca zostávalo dostatočne rozpoznateľné.
03. Meniaca sa tvár ZocDoc
Logo, ktoré môže komunikovať pomocou emócií.
Digitálne zdravotné trhovisko ZocDoc predstavilo samo seba ako veselú spoločnosť a na zákazníka pôsobí priateľsky – vyzerá ako tvár. Pridanou hodnotou je dodávanie ďalších významov produktom a službám tak, že logo zmení svoju mimiku, aby vyhovovalo danej situácii. Hoci sa logo zobrazuje odlišne naprieč všetkými komunikačnými kanálmi, vďaka jeho minimalistickej a farbami jasne určenej podobe, zostáva rozpoznateľné.
04. DC Comics
Adaptabilný dizajn, ktorý spája logo s konkrétnym hrdinom.
V minulosti bola platformou komiksu tlačená podoba v papierovej väzbe, dnes sa s ním stretávame predovšetkým na veľkých obrazovkách v digitálnej podobe. DC Comics využil túto zmenu tak, že vytvoril logo systém, ktorý mu umožňuje prispôsobiť svoj znak konkrétnemu komiksovému príbehu, ktorý práve promuje. Na prvý pohľad je jasné, pre ktorého hrdinu bolo logo navrhnuté.
Záver: Majú logo systémy budúcnosť?
Vzhľadom na množstvo času potrebného na vytvorenie všetkých variantov, nie je koncept neustále sa meniaceho loga vhodným riešením pre všetky firmy. Neustále aktualizácie a zmeny loga vyžadujú rýchle reakcie na nové situácie. Z tohoto dôvodu je tento prístup určený predovšetkým pre väčšie firmy s väčším rozpočtom. Ako už bolo povedané, logo systém je zatiaľ v plienkach a je tu veľký priestor pre experimentovanie.
Svet smartfónov, v ktorom žijeme otvoril dvere jedinečných príležitostí pre dizajnérov z celého sveta a my sa tešíme, aký bude vývoj v priebehu najbližších rokov. Veci sa ešte len začali diať, takže nastáva vzrušujúca doba pre grafických dizajnérov.
zdroj: www.creativebloq.com